Chokladtryffel med rostade pumpakärnor

Detta recept var hur enkelt som helst att göra! Hur bra som helst! Man behövde inte rulla till kulor och jag ogillar verkligen att rulla tryffel, det är så himla kladdigt, så det var ju asbra. 

   Till dessa använde jag grädde, smör, mörk choklad (odenses var bra), kesella kvarg, pumpakärnor och salt. Först kokade jag upp grädde och smör i en kastrull, sedan tog jag av den från plattan och hällde i hackad choklad. Den fick smälta och sedan hällde jag i kvargen och rörde om. Smeten hällde jag i en aluminiumform och jag hade klätt in den i folie för att det skulle bli lätt att få den ur formen sen. Pumpakärnorna rostade jag torrt i en stekpanna, man hade även på lite salt. Detta strödde jag sedan ut över smeten. Formen fick stå i kylen i minst fyra timmar och sedan tog jag ut den och skar i bitar.

   Riktig pluspoängare! Mest för att det var så enkelt att göra, men det var ju gott också. Det går säkert att experimentera med det här receptet; smaksätta med lite olika saker och ha något annat uppepå, solroskärnor kanske.












Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0