Julen 2009

Eftersom det inte var jag som lagade middagen idag, vilket medför att jag inte har något att skriva om, så tänkte jag redogöra lite om julen istället. Jag gjorde mycket saker till jul i år, kanske lite för mycket, det var nästan så man inte hann äta upp alltihop, haha. Jag testade många nya saker och mycket var gott, till och med så goda att jag kan tänka mig att göra dem nästa år igen. Det jag gjorde var: julskinka, älgfärsbullar, smörgåskaka, julsallad, lussebullar, apelsinbiscotti, saffransgifflar, knäck, mozartkulor och julkola. Jag tror jag fick med allt.

   Älgfärsbullarna var spännande att göra, för det var första gången jag använde älgfärs till köttbullar, och kanske tredje gången jag gjorde egna köttbullar över huvud taget! Jag ville ju inte att de skulle bli äckliga till jul och allt! Jag rådfrågade många om vad jag skulle ha för ingredienser, så förutom det vanliga som ströbröd och sådant så hade jag i rivet äpple, kalvfond och lite andra hemliga ingredienser. ;P
   Det höll på att gå illa när jag skulle steka dem. Jag hade väl ungefär 1 kg färs och tänkte steka alla köttbullar i stekpannan! Jag hade ingen aning om att man kunde steka dem i ugnen då. Klockan var väl ca 23.30 och jag försökte tvinga en sömnig pappa att hjälpa mig med stekningen, vilket han inte direkt hoppade av glädje av.. Så när han sa att jag skulle steka dem i ugnen istället så trodde jag inte på honom, men jag ringde och frågade syster, och det var ju inga problem. Detta räddade kvällen! Annars hade jag nog fått stå där och steka i timmar.. O.o Huvva!

   Lussebullar var det första gången jag gjorde själv och de blev jättegoda! Jag hade i mycket mer saffran än det stod i receptet, för det brukar smaka så lite om dem annars tycker jag.

   Apelsinbiscottin blev lyckad den med. Jag vet inte, men jag tycker apelsinsmaken passar så bra till jul. Men biscottin var nästan godast någon vecka efter EFTER jul!

   Det blev en del misslyckanden också, men det tänkte jag skriva om i ett eget inlägg! x)

   [Edit]: Mormor är förresten min stora matguru runt jul när det gäller julskinka, smörgåskaka och julsallad! INTE att förglömma!








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0